Tuesday, March 31, 2009

My Baby - 38 weeks

Fetal development - 38 weeks pregnant



Pada minggu ke-38, puan tentu akan dapat merasa keadaan pundi kencing yang sedikit tertekan dan ini akan menyebabkan kita kerap mahu membuang air kencing.

Puan seterusnya akan memasuki minggu ke-39, saat hampir bersalin minggu kedua terakhir sebelum bersalin. Perut kita sudah begitu besar dan berat. Buat masa ini kita perlu fokuskan fikiran kepada perkara-perkara positif dan bayangkan pemandangan indah. Kita perlu pastikan segala persediaan untuk melahirkan telah siap dikemas dan diletakkan di tempat yang muda diambil.

Minggu ke-40 adalah minggu terakhir dan memasuki minggu ini adlaah saat yang ditunggu-tunggu. Puan akan merasa tidak selesa dan tegang pada bahagian abdomen dan akan merasa sedikit gatal. Puan juga akan muali rasa kebas pada bahagian kaki. Bayi kita dalam kandungan kini telah bersedia untuk dilahirkan. Panjangnya sudah 51 cm dan beratnya telah menjangkau 3.4 kg. Jadi impian puan dan suami kini akan menjadi kenyataan dalam sedikit masa sahaja lagi. Bersabar dan saya berharap semuanya selamat.

Can you tell if you're carrying a boy or a girl? One hint may come from the size of your baby -- boys tend to be slightly heavier than girls. Babies at week 39 weigh about 6.8 to 7 pounds/ 3 to 3.2 kilograms and continue to build the fat stores that will help regulate body temperature after birth. Your little one's organ systems are fully developed and in place, but the lungs will be last to reach maturity. (Even after your baby is born, it may take a few hours before she establishes a normal breathing pattern.)

Wondering what colour your baby's eyes will be? Most Caucasian babies are born with dark blue eyes and their true eye colour -- be it brown, green or blue -- may not reveal itself for weeks or months. The colour of your baby's eyes in the first minutes after birth won't last -- exposure to light changes a baby's initial eye colour. Most African and Asian babies usually have dark grey or brown eyes at birth -- their dark eyes becoming a true brown or black after the first six months or year. Multiracial children often turn out to have the most beautiful coloured eyes.

No comments: